29 februari 2000

Dag 1, De heenreis

De hond hadden we al een dag eerder afgeleverd in het pension, de poes zou samen met onze zoon Idse van bijna 4 bij opa en oma in Roosendaal logeren.

Op 29 februari gaan we met de trein van 8.21 uur van Roosendaal naar Schiphol, nadat we soepel afscheid hadden genomen van Idse. De vlucht naar Londen met BMI verliep volgens plan. Het duurde alleen even voordat we het vliegtuig uit konden, want de slurf was kapot. Dus zou er een trapje gebracht moeten worden. Nu zie je staatshoofden ook altijd zo uit een vliegtuig komen dus dat leek ons wel wat. Al zou er voor ons geen welkomstcomité staan. Alleen was er volgens de piloot "One mighty big problem", er was namelijk geen trap te vinden. Dus na 20 minuten wachten zijn we toch via een behoorlijk natte slurf het vliegtuig uitgegaan.

We zouden eigenlijk 2 uur moeten wachten op onze aansluiting naar Calgary met Air Canada, maar door drukte op Heathrow en het probleem met de trap was daar al een half uur van om. Toen weer door de veiligheidscontrole. Erg streng en opnieuw inchecken. Dan met de bus naar Terminal 3, een eind lopen en je bent precies op tijd (een half uur voor vertrek) bij het vliegtuig. In die tijd kon je nog een volledige skiuitrusting meenemen zonder extra kosten. Het is wel een heel gesleep, maar dan heb je wel je eigen spullen bij je en dat is ook heel prettig. Vooral omdat we 5 skigebieden aan gedaan hebben en we anders elke keer weer iets hadden moeten huren.

Helaas was het op het vliegveld nog steeds erg druk, dus hier weer een half uur verloren. Er is ook al aangekondigd dat we er minstens een half uur langer over zullen doen dan anders in verband met de sterke tegenwind en een omweg omdat er afgelopen zaterdag een vulkaanuitbarsting op IJsland was.
Straks nog 2 films en ongetwijfeld eten en drinken te gaan. Het tv scherm, we hadden toen nog niet de luxe van een eigen scherm, die veel vliegtuigen nu wel bieden, is groot genoeg, alleen voor mij helaas nauwelijks zichtbaar. Het eten aan boord was prima en doordat we snel het vliegveld in Calgary af waren en de auto ook in no time kregen (dat kan ook snel als er geen enkele uitleg gegeven wordt), waren we al om 20.00 uur in het hotel.

Het reed heerlijk soepel, een Chevrolet Blazer, en de wegen waren schoon en ruim. Calgary uit was wel vrij druk, maar verder geen kip te bekennen. Wel elk, soort hert. We waren nog voor Banff National Park toen we vlak bij de grote weg een kudde van een stuk of 8 zagen wandelen. De Canadese variant van de "Golden Eagle Pass", de "Great Western Annual Pass", was een stuk duurder dan verwacht, maar je kunt er niet omheen, omdat onze route door 4 Nationale Parken voert en het simpelweg ook gewoon doorgaande wegen zijn.

Het hotel The Deer Lodge in Lake Louise is erg leuk, met een hoog Agatha Christie gehalte. Ik ben benieuwd wie er het loodje legt vannacht. Dat hadden we vast wel gehoord, want de muren zijn van bordkarton. Het is erg gehorig en de bedden zijn erg hard. Toch hebben we heel redelijk geslapen na in de bar een duur biertje gedronken te hebben.
De kamer kostte $ 95,- voor een Lodge Room, wat de goedkoopste in het aanbod was.